Eftersom jag lever i min lilla forskarbubbla missar jag ibland helt hyperaktuella debatter. Jag såg filmen Sex på kartan i förrgår utan att vara medveten om att en del av påhoppen på filmen också hade att göra med att filmen skildrade ett sextillfälle mellan en mörkhyad pojke och en mer ljushyad flicka. Jag har läst en del av de inlägg som reagerar negativt på detta, samt den DN-debattartikel som uppmärksammade mig på frågan. Debatten -- eller snarare en del av de reaktioner som filmen har väckt -- har handlat om att den skulle förespråka rasblandning.
Eftersom jag håller på med porr har jag undervisat en del om sex och rasism. Det är svårt och obehagligt, men det känns som att det måste göras och jag erkänner villigt att jag kanske inte alltid lyckas fånga alla komplexiteter och ambivalenser i det. Därför att idéer om rasblandning -- detta begrepp som få av oss vill kännas vid eftersom det anknyter till grov rasism, nazism och apartheid -- är något som påverkar oss alla, direkt och/eller indirekt. De har inte heller med "ras" -- detta hopplöst oöversättbara begrepp som används tämligen oproblematiskt i USA -- att göra, utan går ganska långt i sitt omfattande av olika etniciteter och kulturer som är "de andra". Jag tror inte att någon går riktigt fri, oavsett om man tänker sig en omvänd, positiv rasism eller tvärtom om man inte vill att ens dotter skall gifta sig med en muslim eller jude. Man kan spåra dem i det agg som i Sverige riktades mot Ingrid Bergman när hon på fyrtiotalet lämnade sin svenske man för en italienare (Roberto Rossellini). Föreställningarna finns djupt rotade i vårt samhälle och de är svåra att intellektualisera. Det är bara att titta på populärkulturen. Och, inte minst, pornografin.
Det har inte bara med hudfärg utan också med genus att göra, och jag tror att i grunden för all rasism ligger just skräcken för rasblandning, för just den "vita rasens utplåning". Allt prat om att komma hit och ta jobb eller suga ut svenska välfärdsstaten och så vidare är bara toppen på ett isberg som i grund och botten handlar om att det finns en den vite mannens skräck för att hans "vithet" skall utplånas. Ett koncept som det om "one drop of blood" kommer ur den skräcken och föder den sedan igen i ett slags evigt kretslopp.
Rasblandning -- eller snarare skräcken för rasblandning -- kan tydligt anas i exempelvis västernfilmer, där sex med en "Native American" ofta betraktas som ett öde värre än döden (i The Searchers, till exempel, finns ett underliggande hot i sökandet efter lilla Debbie som blivit bortförd av indianerna -- om hon hunnit bli könsmogen när de hittar henne kanske hennes farbror dödar henne eftersom, underförstått, hon har legat med en indian. Räddningsjakten är alltså en kamp mot klockan och vid en given tidpunkt är det frågan om att rädda henne från ödet att behöva föda ett färgat barn. The Searchers är en otroligt komplex film som jag inte kan göra riktigt rättvisa här, men ett tema i den är detta -- rädslan för rasblandning). I en ännu äldre amerikansk film, Birth of a Nation, som gav upphov till att Ku Klux Klan återuppstod, finns också hotet om rasblandning, nu med den svarte mannen som potentiell våldtäktsman.
En rad olika vita föreställningar om svarta och färgade återkommer som alla har dessa rasblandningsförtecken -- att svarta är mer primitiva och djuriska, att de har större könsorgan, att de är våldsamma och suktar efter vit hud, att sex med en vit kvinna handlar om att förnedra hela den vita rasen och förödmjuka de vita männen, att en vit kvinna som legat med en svart man inte vill eller kan ligga med vita män ("once you go black, you never go back"). Det finns också en tanke om att det finns en revanschism hos svarta män eftersom vita slavägare mer än gärna låg med sina kvinnliga, svarta slavar, men en vit kvinna som låg med en svart slav riskerade att avslöjas genom att föda ett svart barn och straffet var döden, för alla tre inblandade parter. Det vill säga att en historiskt privilegierad position har lett till en rädsla för hämnd. Genusskillnader blir ännu mycket mer tydliga när man också blandar in etnicitet, och kanske är det rimligt att tala om biologiska könsskillnader i detta för att det är ändå eller har i alla fall historiskt varit att det är kvinnan som löper risken att bli gravid, kvinnan som föder barnet och därmed avslöjas.
Porren lever på detta. Det finns både en utmaning av rasblandningstabut och en reproduktion av det i porren. Jo, det förekommer att vita män ligger med svarta kvinnor, men det stora gränsöverskridandet ligger i den popularitet som inslag med svarta män tillsammans med vita kvinnor har. Man kan tolka det på en rad olika sätt -- som en misogyni där kvinnans "slynighet" blir mer framträdande eftersom hon ligger med en (eller flera) svarta män, att det är en bestraffning eller att vita män blir upphetsade av att se kvinnor förnedras av svarta män -- en förnedring som ligger i att det är sämre att ligga med en svart man (fast också bättre, förstås, eftersom det alltid finns en dubbeltydlighet i det, "sämre" sex är "bättre" sex). Man kan också tolka det som ett tecken på porrens subversivitet, där alla hemligheter och skamligheter och tabun i vårt samhälle lyfts fram och skamlöst utnyttjas, extrapoleras och blir tydliga. Paradoxalt nog kanske man kan leka med rasblandningstabut inom porren just för att porren är befriad från reproduktionen.
Detta skulle kunna bli ett mycket långt blogginlägg och ändå inte tömma ut alla implikationer av skräcken för rasblandning. Jag kan ändå tycka att just Sex på kartan inte precis lyfter de här frågorna på det sätt som en del av de mer hätska inläggen i bloggosfären menar. Vill man tolka filmen rasistiskt bokstavligt kunde ju i så fall rasisterna jubla för ståndet slaknar -- den svarte mannens mytomspunna och förmodat primitivt naturliga potens sviker honom. Jag gör inte den tolkningen i det här sammanhanget. Jag bara säger att man skulle kunna göra det.
För den som vill läsa mer om detta:
Daniel Bernardi, "Interracial joysticks" i Pornography: Film and Culture (2006).
Richard Dyer, White: Essays on Race and Culture (1997).
David M Friedman, Efter eget huvud: penisens kulturhistoria/A Mind of Its Own: A Cultural History of the Penis (2001).
Valda delar ur Tommy Gustafsson, En fiende till civilisationen (2007).
Linda Williams, "Skin flicks on the racial border: pornography, exploitation and interracial lust" i Porn Studies (2004).
1 dag sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar