Ändå har jag kommit till en punkt där jag vill kunna utveckla
vad jag menar när jag talar om skam. Och varför skam är viktigt. Dessutom finns
det ett helt forskningsfält som ägnar sig åt känslor. Det är lite coolt. Jag
skulle vilja kunna vrida och vända på skam på ett sätt som går utöver den
vardagliga användningen av ordet. Alltså försöker jag läsa in mig. Och det är
intressant läsning. Exempelvis kan jag konstatera, efter att bara ha gjort
olika artikeldatabassökningar, att undersökningar och analyser av skam i
relation till sexualitet företrädesvis verkar handlar om kvinnors sexualitet, om
homosexualitet och om vissa kulturella/etniska/religiösa grupper (då man har
gjort valet att tala om ”skam” i stället för ”heder”). Detta blir lite
utmanande för mig eftersom jag är främst intresserad av (vit) manlig
heterosexuell skam – vad man skulle kunna kalla den hegemoniska gruppens
skamkänslor i förhållande till sexualitet.
Att kvinnors sexualitet reglerats med hjälp av skam är så
gott som ett förgivettagande. Det blir också extremt uppenbart när man tittar på
exempelvis instagramupproren, ”slut shaming” eller
horstigmat. Skam spelar också en viktig roll i förtryckandet av homosexualitet
och det är inte en slump att ordet ”pride” – ett av skammens absoluta
motsatsord – har lyfts upp av gay- och queerrörelsen.
Därmed betraktas också skam som ett verktyg för förtryck och
kontroll. Att frigöra sig handlar, bland annat, om att befria sig från skammen,
att sluta skämmas för vem man är och vad man vill och vad man gör. Men när är
skammen positiv? Kan skam vara ett bra verktyg? Kan man skämmas för ”rätt”
saker och sluta skämmas för ”fel” saker?
Jag kommer nog att återkomma i frågan. Håller på att läsa en
artikel om ”The Inherent Shame of Sexuality” av psykoanalytikern Phil Mollon (många
skamtexter som har något slags universalistiskt anspråk verkar på gott och ont
komma från psykoanalysen…)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar