fredag 30 juli 2010

lite länkar om den där domen

Blandar jobb med lite hemmafix och besök hos vänner och bekanta. Det går sådär. Just nu njuter jag lite av att det regnar, samtidigt som jag försöker få någon reda på den där Moodysson-artikeln. Jag har försökt formulera ett blogginlägg om den där barnporrdomen mot mannen med manga-teckningarna i flera dagar, men jag tycker att han själv och Tanja Suhinina fångar in en hel del av problematiken på ett välformulerat sätt. När lagen om barnporr ändrades på nittiotalet när jag var filmvetarstudent kommer jag ihåg hur jag och mina kursare diskuterade just den typen av (då hypotetiska) fall med tecknade bilder och hur de skulle betraktas. Som filmvetare kunde vi inte undgå att se det paradoxala i att ordet tilläts vara fritt men inte bilden, även om bilden inte var ett fotografi av något brottsligt, utan en tecknad bild.

På en helt annan not: har lagt in en bild av den (alldeles snart) kommande boken i högermarginalen. Enligt ryktet lär den komma från tryckeriet i nästa vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar