måndag 27 oktober 2014

content och kontroll

Efter en kort, men välbehövlig, semester är jag tillbaka vid skrivbordet, förhoppningsvis utvilad nog att ta nya, friska tag.

Min huvudsakliga intresseperiod är ju 1970-talet, med något slags bakgrund i 1950- och 1960-talet. Jag har ägnat mig en del åt samtiden och internet -- ett kapitel för flera år sedan om amatörporr på internet, två andra mer nyligen (ännu ej publicerade) om produktionssituationen och "porrens död" samt om nationalitet och transnationalitet i samtida och historisk belysning. Vad jag inte har gett mig in på har varit hur det ser ut bakom de "tube sites" -- sajter som har samma funktion som youtube men som distribuerar porr -- som i mångt och mycket är orsaken till kommersiella producenters klagan över "porrens död". Via en porrforskarkollega på facebook hittade jag den här artikeln, om ägaren till flera av dessa "tube sites": MindGeek. Den i sin tur tycks delvis inspirerad av den här artikeln, som kollegan också lade ut.

Vår tids underhållningskonsumtion sker till stor del över nätet: Netflix-filmer, Youtube-klipp, musik via Spotify och så vidare. En stor del av det innehåll ("content") som konsumeras är emellertid porr och mycket av det konsumeras gratis. Porrproducenter är alltså vad som kallas "content producers" för sådana här gratissajter ("content providers") och när de då är hänvisade till sajter som drivs av en ägare som inte är så nogräknad med huruvida materialet är piratkopierat eller inte eftersom deras huvudsakliga inkomster kommer från annonser på sajten, faller värdet på det de producerar. När dessutom en sådan ägare på det stora hela har en extremt dominerande position, på gränsen till monopol, samt att det "content" som sprids på deras sajter inte betraktas med särskilt blida ögon av omvärlden -- tja, det är inte bra, helt enkelt.

Det som gör detta intressant inte bara för porrforskare är att det kan ha implikationer för andra content providers. I slate-artikeln spekulerar man över vad som skulle hända om exempelvis Netflix får samma makt som MindGeek:
None of these other companies will shift to the free ad-based model that MindGeek’s tube sites use, but a company like Netflix may end up in a position of far greater strength if it comes to control a primary means of distribution—especially if it’s one cheaper than cable—and movie studios and networks may end up having to cut deals with Netflix rather than the other way around. Right now content producers have tremendous influence with Netflix because Netflix needs their content, but should that balance of power change, Netflix will be in the position of power, which is why HBO and others are racing to get into the online streaming business.
Det kan vara värt att tänka på. Framför allt när den här krönikan i The Guardian gör gällande att vi alla blir soffpotatisar som vill ha slapp underhållning via så enkla och billiga medel som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar