fredag 21 november 2014

två länkar

Tentor rättade och betyg inrapporterade. Phew! Jag hade så många studenter den här terminen att det var rätt mycket mer arbete än vanligt.

Intressant om konflikt i en undervisningssituation. Jag skulle vilja understryka att jag nog inte hade hanterat situationen som den här läraren. Utifrån kommentarerna att döma var det emellertid en ung och oerfaren teaching assistent som höll i undervisningen och jag vet själv, efter en del rätt jobbiga erfarenheter, att det kan vara väldigt svårt, ja, ibland närapå omöjligt, att hålla balansen mellan ett gott samtalsklimat och högt i tak.

Tanja Suhinina har skrivit om hur penisen sällan diskuteras som en kroppsdel som kan ge njutning åt sin bärare. Bra poäng, tycker jag, som efter mina inläsningar inför min artikel om penisens kroppspråk på film blev lite trött på kritiken mot penetrationsnormer och erektionscentrism eftersom den aldrig tycktes ta hänsyn till att den erigerade penisen faktiskt (både för bäraren och för den, som med Tanjas ord, omsluter den) känns annorlunda. Jag håller med kritiken i princip -- det finns en penetrationsnorm, en fallocentrism och en erektionsfixering som behöver problematiseras och nyanseras men det betyder inte att svällkroppar är betydelselösa, eller som Tanja uttrycker det: "Det finns liksom noll förståelse för att en erigerad penis är påtagligt mer mottaglig för sexuell njutning än en slak."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar