onsdag 3 juni 2015

outlander

Någon tipsade mig om tv-serien Outlander, och i vanlig ordning beställde jag både boken och såg till att se de avsnitt som då hade släppts (första halva säsongen). Nu har jag sett ut första säsongen och läst alla böckerna i serien -- med undantag för spin off-böckerna om Lord John Grey. Och man får nog säga att jag blivit Outlander-fan. Inte helt skamlöst, som jag kan vara exempelvis i relation till Twilight eller Game of Thrones, dock. Den har lite för mycket av något slags skotsknationalistisk heritagefantasi över sig (kiltar, whiskey, gaelic, onda redcoats, fantastiska landskap, skäggiga karlar, hjortar, säckpipor etc etc) för att jag inte skall tycka att det är lite pinsamt att jag köper det.

Samtidigt är den fascinerande i sin skildring av relationen mellan Claire och Jamie, i skildringarna av kulturkrocken mellan 1900-talsmentalitet och 1700-talsrealitet, och i de karaktärer som målas upp. Den innehåller också sex på ett sätt som jag nog inte skulle tveka att kalla lätt normbrytande. Normbrytande light, så att säga. Som den artikel jag länkade för ett par veckor sedan tar upp, eller som en annan huffington post-artikel diskuterar här: den innehåller en kvinnlig (sexuell) blick, den visar det manliga könsorganet i samband med en sexakt (och dessutom, vilket paradoxalt nog också är anledningen till ett den kan visas, i samband med erektil dysfunktion), den skildrar ett slags makt- och dominansförhandlingar mellan Claire och Jamie, och nu, i det sista avsnittet på första säsongen, visar den en man som blir våldtagen. När jag läste boken tänkte jag för mig själv att porträttet av Jack Randall var något av det mest homofoba jag läst, men författaren Diana Gabaldon kompenserar det (eller ja, det där är ju definitivt en diskussionsfråga) senare genom en annan manlig homosexuell karaktär vars personlighet är radikalt annorlunda samt att den person som längre fram övertar Randalls roll som skurk är 100% hetero. Och enligt Gabaldon är inte Randall gay -- han är typ en polymorft pervers sadist (fast det skulle mycket väl kunna vara en efterhandskonstruktion).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar