måndag 15 juni 2015

rekommenderad läsning apropå skräckfilm

Oavsett om man gillar skräckfilm eller inte (jag är dessvärre lite för lättskrämd för att verkligen vara ett skräckfilmsfan), är det mitt intryck att skräckfilmsgenren är ganska akademiskt kanoniserad, det vill säga att som filmvetare bör man i alla fall ha något slags hum om skräckfilm och skräckfilmsanalys. Detta eftersom skräckfilmen har varit föremål för några väldigt betydelsefulla analyser av en handfull viktiga filmvetare genom tiderna. Därför var jag verkligen inte den enda filmvetaren i Sverige som studsade till vid läsningen av Johan Wennströms understreckare om de konservativa skräckfilmerna. Däremot kände jag mig inte som rätt person att gå i svaromål -- flera av mina kolleger är betydligt bättre skickade för det. Nu har en av dem skrivit en jättebra replik i FLM: Charlotte Wiberg, "Skräcken har tusen ögon men ingen moral".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar