fredag 29 april 2016

trondheim och växjö

I måndags var jag i Trondheim och presenterade på ett boklanseringsseminarium för boken Women of Ice and Fire. Min presentation var en förkortad version av mitt kapitel och handlade om vad som händer när sex i ord blir sex i bild. I kapitlet använder jag tre äktenskap som exempel: mellan Daenerys och Khal Drogo, Robb Stark och Talisa Maegyr/Jeyne Westerling, och Tyrion Lannister och Sansa Stark. (I Trondheim fick jag koncentrera mig på två.) De andra som presenterade var de två redaktörerna, Anne Gjelsvik och Rikke Schubart, samt Johanna Koljonen (som inte är med i antologin men som gjorde en så bra presentation om fantasy och world-building att jag blev helt tagen). Här finns ett reportage från seminariet (på norska).

Och så har jag äntligen fått ett tjänsterum i Växjö. Jag körde upp ett gäng böcker i onsdags och skall köra mer i helgen. Efter alla jobbyten och flyttar den senaste tiden satsar jag på att komma i ordning och skapa nya rutiner som funkar. Hela maj kommer att bli intensivt och eventuellt stressigt också -- hoppas jag kan hålla huvudet kallt. Och sedan sätter min första undervisning på Linnéuniversitetet i gång, en distanskurs som ges under sommaren om "Film, hälsa och miljö".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar