tisdag 3 april 2012

under isen

Helt under isen här: sjuk. En lätt feber men desto jävligare hosta. Ser på film, slösurfar och halvsover. Orkar inte läsa.

Hittar en del intressanta grejer, dock: Den här filmen vill jag se! Det lär väl dröja innan den blir klar, dock.

Jag har ju till min stora olycka ännu inte lyckats komma i väg för att se Hunger Games, men det här som det också rapporterades om på Kulturnyheterna är ju jättesorgligt och på ett sätt fruktansvärt upprörande. Samtidigt illustrerar detta så väldigt väl skillnaden mellan ord och bild -- vad man kan blunda för i skrift (att Rue är mörkhyad), blir så uppenbart när det är skildrat i bild. Men det illustrerar också att även unga bokläsande fans är människor. Man är inte befriad från rasism bara för att man älskar att läsa.

Och så den här debatten om Malmö och våldet. Fick mig att fundera över om jag exotiserar Malmö i min bok... det kanske jag gör? Måste ägna mig lite åt självkritik, tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar