onsdag 10 oktober 2012

show me love

Föreläste om Lukas Moodysson och Fucking Åmål i dag. Det är bara två föreläsningar kvar på Swedish Film and Television, varav en skall hållas av en gästföreläsare. Skönt. Det är som alltid jätteroligt men också uttröttande att undervisa -- jag känner mig ofta helt slut efter en föreläsning. Har det varit en bra föreläsning är det en skön känsla, om man är missnöjd med sin insats är det i stället ganska deppigt.

Men jag gillar att undervisa om Fucking Åmål för det är en väldigt bra film -- den är på ytan anspråkslös och rolig men har flera bottnar. Jag pratar om gay rights och lesbofobi, om Sverige på nittiotalet och Moodyssons andra filmer, om Tiina Rosenbergs analys av det "heteronormativa mottagandet" -- att recensenter tonade ner det lesbiska i filmen -- och om svenskt småstadsliv. Jag gillar också att den är en komedi, en genre som har vissa låga associationer men som kan kommunicera mycket med hjälp av skratt.

Jag tipsade också studenterna om den här boken. Såpass nyutkommen att jag inte hann sätta den på litteraturlistan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar