måndag 16 mars 2015

måndag morgon

I morgon om en vecka åker jag till Montreal på konferens. Är nästan färdig med mitt paper (gjorde en rush i fredags) och har i alla fall börjat fundera på mina andra två (betydligt kortare) presentationer. Men i dag skall jag först och främst konstruera en tenta till mina studenter på Moving Images and Gender.

Kristin Thompson har skrivit långt och jättebra om Boyhood och Harry Potter-filmerna. Det här med att se någon eller några växa upp på film -- hon tar upp andra filmer där man kronologiskt kan se någon växa upp, men många av dem är dokumentärer. Jag tänker själv på Mods-trilogin och Jordbro-filmerna. Thompson låter sig inte svepas med i den enorma entusiasmen över Boyhood, men jag tycker att hon sätter fingret på filmens styrka -- den där känslan av hur livet är, hur saker händer och hur människor flyter in och ut ur ens tillvaro.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar