tisdag 27 september 2011

skimmer och skugga

Har beställt den här boken. Elise Ottesen-Jensen är en jättespännande personlighet ur den svenska sexualupplysningshistorien och jag ser verkligen fram emot att läsa den. Kanske jag äntligen kan släppa min fantasy-besatthet för den här verkar lovande som nattduksbordsbok. Jag kan alternera mellan den och Michael Tappers clintan-bok, som inte är tillnärmelsevis lika tjock som hans avhandling...

Håller fortfarande på att återhämta mig efter september månads många olika slags framträdanden. Det var Skiftesföreläsning, Scandinavian Society for Sexual Medicine, Kulturnatten och Som en Pascha-debatt och jag får erkänna att det tar på krafterna. Inte så mycket själva förberedelserna, utan det som kräver är den koncentration och det fokus man har när man väl står där. Trots att jag nu har gjort ett antal olika föredrag och samtal inför publik händer det fortfarande inte att jag går upp sådär lite avslappnat, som om det inte var något särskilt. Naturligtvis har man en viss rutin, men nervositeten inför det hela finns där ändå, och koncentrationen medan man står där är alltid -- och måste vara, tror jag -- en del av det hela. Jag klagar inte, för det är nästan alltid jätteroligt, men bara för att något är kul betyder inte att det inte kräver.

Men nu sitter jag och prickar in sexklubbar på en karta och jämför stadsdelar medan jag läser i Malmö i skimmer och skugga -- en jättefin bok om stadsbyggnad i Malmö 1945-2005. Där kan man läsa bland annat:
Modsen dök upp på gatorna med långt hår, underliga kläder och utmanande attityd. Inspirationen kom bland annat från Rolling Stones, som spelade i staden 1965. Allt låg dock inte bara i ett frigörande skimmer. Droger och narkotika började skörda många offer. Många malmöiter tyckte att staden började bli hotfull på ett sätt som den inte varit tidigare. I början av 1970-talet stod Malmö inför sociala problem som såg annorlunda ut än de gjort trettio år tidigare. (Tykesson & Magnusson Staaf, 2005: 95)
Det finns en film om Stones spelning och Malmös musikscen på sextiotalet, Rolling Like a Stone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar