onsdag 19 oktober 2011

skriver skriver skriver -- läser -- skriver

Jag är lite väl uppslukad av kapitelskrivandet just nu. Måste skärpa mig. Men jag hittade en massa spännande bilder som jag genast fick användning för -- det visuella känns minst sagt som en viktig del av det här kapitlet. Och sedan fastnade jag i Maria-Pia Boëthius bok om våldtäkt - Skylla sig själv från 1976. Den är ganska bra, även om jag själv ryser lite över den dåvarande trenden hos feminister att skriva "vi kvinnor" som om kvinnor var en homogen grupp som man kunde utse sig själv till talesperson för... Men den är välskriven och vibrerar av ett starkt patos, journalistisk pålästhet, driven argumentation och retorisk skicklighet. Jag använder den ju snarare som ett tidsdokument än som en historisk källa och på så vis är den alldeles utmärkt användbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar