tisdag 22 januari 2013

färdiga avhandlingar och nästan färdiga kapitel

Sakta men säkert håller jag på att bli klar med det där kapitlet jag hållit på med i evigheter nu. Förstår inte vad som tagit åt mig -- jag brukar kunna vara effektiv och fokuserad men något konstigt har hänt och helt plötsligt har jag varit superofokuserad på ett sätt så att jag nästan inte alls känt igen mig. Men nu verkar det som om den tillfälliga handlingsförlamningen är över och jag börjar närma mig slutet, till och med till den grad att jag har städat i noter och referenslistor som nu börjar se ganska välputsade ut.

I helgen var jag på Elisabet Björklunds disputation -- hennes avhandling handlar om sexualupplysningsfilmer i Sverige och jag har varit en av tre handledare. Den tredje, närmare bestämt. Jag måste säga att jag tycker att systemet med flera handledare är väldigt bra, även om traditionen inom vissa ämnen har varit att man har en. Kanske är det lättare för doktoranden att bara ha en, men som oerfaren och "grön" i sammanhanget (första gången) var det jätteskönt att inte hela eller ens stora delar av ansvaret låg på mig utan på en betydligt mer erfaren person och att även andrahandledaren var en med många års erfarenhet. Samtidigt kunde jag följa processen på nära håll.

Och så är vårterminens omgång av Swedish Film and Television Culture påbörjad. I går hade vi introduktionsmöte och i morgon är det nästa föreläsning.

Upptäckte till min glädje att Linda Williams Hard Core: Power, Pleasure, and the "Frenzy of the Visible" ligger ute på google books. Nu behöver jag inte bekymra mig om var jag har mitt exemplar när jag tar mig mellan Skåne och Stockholm. Önskar att all världens böcker låg ute på google books. Hela böckerna. Då skulle man inte behöva släpa med sig böcker någonstans. Kompromisslösningen är väl att ha e-böcker på en läsplatta. Ett helt bibliotek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar