tisdag 5 augusti 2014

hybris och porrdebatt

Skall aldrig mer uttala mig om att en text skulle vara enkel att skriva innan jag skrivit den. Efter drygt femton år som först forskarstuderande och sedan forskare borde jag veta bättre. Ja, redan på grundnivå visste jag nog egentligen bättre. Har svurit och svettats över det där Game of Thrones-kapitlet i typ två veckor nu.

Men det är snart färdigt. Tänkte jag skulle beta av några absoluta måsten på min att göra-lista (som vuxit sig oroväckande stor medan jag gnölat med Sansa och Tyrion och Daenerys och de andra) och sedan läsa igenom den för slutliga rättningar innan jag skickar in den.

Porren har debatterats i sommar. Under Pride i Stockholm sade tydligen Fi att de ville begränsa spridningen av porr, vilket ledde till ett ifrågasättande av Fi som "modernt feministiskt parti" som inte stigmatiserar olika sexuella läggningar. Riksdagskandidat Veronica Svärd replikerade och menade att man ville utreda huruvida spridningen av porr kan begränsas.

I Gayle Rubins "Thinking Sex" (som verkar vara den text jag oftast hänvisar till här på bloggen) från 1984, påtalar Rubin klyftan mellan genusteori och sexualitetsteori och menar att dessa måste separeras därför att det feministiska perspektivet i genusteorin skapar ett problematiskt förhållningssätt till sexualitet. Detta må ha varit sant 1984. I dag talar vi ofta om olika sorters feminism, som inbegriper bland annat liberalfeminism, radikalfeminism och queerfeminism. Samtidigt är det just den klyftan jag ser i den här debatten. Å ena sidan har vi ett queerperspektiv som säger att "Att bli kissad i ansiktet kan vara gränslöst förnedrande för en person och högsta vinsten för en annan." Å den andra har vi ett feministiskt perspektiv som talar om "de skeva maktstrukturerna inom porren".

Mycket vatten har flutit under broarna sedan åttiotalet. Ändå kan två debattexter trettio år senare spegla samma konflikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar