tisdag 23 februari 2016

minnen av porr

Har nu läst två artiklar från det finska projektet om människors minnen av pornografi, det projekt som Laura Saarenmaa presenterade på vårt gemensamma seminarium för ett par veckor sedan. Den ena är publicerad i Sexualities (vol 18, no 4, 2015). "'We hid porn magazines in the nearby woods': Memory work and pornography consumption in Finland" av Susanna Paasonen, Katariina Kyrölä, Kaarina Nikunen och Laura Saarenmaa är en mer allmän beskrivning av projektet, medan den andra artikeln, "Glimmers of the forbidden fruit: Reminiscing pornography, conceptualizing the archive", av Katariina Kyrölä och Susanna Paasonen (International Journal of Cultural Studies) mer specifikt tittar på kopplingar mellan minnesarkiv, privata porrsamlingar och vad de kallar "somatiska arkiv" samt på pornografi som en betydelsefull del av människors vardagsliv och sexuella historia. (Dessvärre måste man nog vara uppkopplad via ett universitet för att kunna få tillgång till artiklarna genom mina länkar.)

Det finska projektet tangerar en liten aning mitt eget. Huvudsyftet för mig var inte att samla in människors minnen, men tack vare generösa informanter har jag ju några minnesberättelser som sätter färg och prägel på mitt arbete. Det finns många anledningar till att det finska projektet är jättespännande, inte minst genom att det utmanar många föreställningar om porrkonsumtion, men också för att, på grund av den tid det täcker (de som deltog i studien spänner i ålder från personer födda på 1920-talet till sådana födda på 1990-talet), så täcker det också övergången från analog porrkonsumtion till digital, eller i Paasonen och de andras terminologi, "from scarcity to abundance" i och med internetrevolutionen.

fredag 12 februari 2016

om den danska dokumentären

Presentationen i onsdags gick bra -- det var jag och en kollega från Finland som är gästforskare på Medie- och kommunikationsvetenskap i Lund som presenterade under huvudrubriken "Northern Porn". Laura Saarenmaa pratade om ett projekt hon deltog i om minnen om pornografi, fantastiskt fascinerande med människors berättelser om "stashes in the woods" och försök att titta på betalkanalerna trots att de var kodade (det vill säga, man hörde vad som hände men bilden var förvrängd så man såg bara negativfärgade skuggor som rörde sig -- jag minns själv det här fenomenet väl och jag har för mig att det också förekommer i en scen i den första American Pie-filmen).

Har nu sett alla tre delarna av den danska dokumentären Candy Film. Det första avsnittet var bäst. Jag tycker att frågan om barnpornografi blev lite för mycket spekulationer, guilt by association och olycksbådande musik utan att de egentligen lyckades komma fram till särskilt mycket. Å ena sidan är det viktigt att detta kommer fram, både som ett slags perspektiv på vår egen tid och som en faktiskt kunskap om den här tidsperioden. Jag är lätt allergisk mot uppfattningen om den "oskyldiga" porren på sjuttiotalet (ett möjligt framtida blogginlägg?). Å den andra sidan är det en såpass infekterad fråga att det knappt går att prata om, än mindre forska i -- ett talande exempel i dokumentären är när de plockar fram gamla barnporrtidningar ur arkiven. Ingenting kan naturligtvis visas, utan en cyber crime expert som har tillåtelse att titta på materialet sitter med tidningarna bakom en låda och beskriver vad bilderna skildrar. Jag har full förståelse för att det inte går att lösa på annat sätt, men det ger också, samtidigt, det hela en touch av snaskighet som spelar på människors lust att förfasa sig. Här är en recension som också är lite småskeptisk. Däremot lyckas jag inte lokalisera de artiklar i Weekendavisen som nämns i recensionen på nätet.

onsdag 10 februari 2016

från ax till limpa

Processen rullar på där borta på Intellect. Får mail om omslag och om hur jag vill ha litteraturlistorna -- det är skönt att bollen ligger hos någon annan än en själv och det är roligt att följa arbetet på lite håll, men det är också nervöst. Minns när jag hade skrivit min avhandling så kunde jag vakna mitt i natten helt svettig ur någon mardröm där opponenten stod med ett dokument som bevisade att Mai Zetterling faktiskt hade regisserat ytterligare någon film på sextiotalet, eller att hon aldrig hade gjort någon film alls eller något annat knäppt.

Senare i dag skall jag presentera några delar ur boken på Mediehistoriska seminariet i Lund. Lite kul. För ganska precis sju år sedan presenterade jag det då alldeles nya projektet på ett seminarium där och jag tittade lite på powerpointen från det tillfället inför detta. Så väldigt tentativt och prövande! Och så många idéer varav bara några blev något till sist! Och så en massa annat som tillkommit...

torsdag 28 januari 2016

dansk dokumentär

Sakta men säkert kommer jag ikapp känslan av att ett ok har lyfts från mina axlar. Trots att det återstår en del arbete (alla bilderna funkar inte och en del måste ersättas, texten skall gås igenom av en copy editor, osv) är faktiskt bokmanuset levererat och det ligger inte på mig att aktivt driva projektet längre utan vad som återstår är att svara på de frågor och utföra de uppgifter förlaget lägger på mig. Yay!

I måndags visades första avsnittet av en dansk dokumentär, Candy film - da børneporno var lovlig. Det ligger ute på den danska motsvarigheten till svt play och det verkar inte vara geoblockat, dvs det går att se den från Sverige. Jag har ju lite svårt att hänga med i danskan (framför allt Ole Eges danska var knepig), men så här långt är den jätteintressant. Det var lite svettigt att sätta sig och titta på den, för jag har ju skrivit en del om Danmark i boken och jag tänkte att nu kommer en massa ny eller motsägelsefull information som vänder upp och ner på allt jag skrivit, men så var det inte (phew!). Jag får väl peta in någon referens till den när copy editorn kommer med sina kommentarer, för det är sista chansen att göra några ändringar utöver korrekturfel.

måndag 18 januari 2016

leverans av bokmanus

För ungefär tjugo minuter sedan skickade jag in tjugo filer till bokförlaget Intellect. Ett dokument med hela manuset, ett annat med bildtexter och så arton bildfiler. Eftersom jag vid det här laget har varit med ett tag sitter jag och väntar lite darrigt på bekräftelse och jag vet också att även om allt har kommit fram som det skall kommer jag att få en massa mail om att någon bild inte funkar eller att det är något annat fel någonstans som jag måste åtgärda. It ain't over till it's over, så att säga.

Men det känns bra. Nu kan jag fokusera på terminsstarten, och på alla andra saker jag behöver, vill, och måste göra.

torsdag 14 januari 2016

i dag

Tillbaka på Malmö högskola, men lite paradoxalt sitter jag just nu på tåget till Stockholm för att göra en sista insats. Jag skall presentera vad jag hoppas blir ett kommande projekt på forskarseminariet. Det betyder att det är väldigt tentativt, men det skall bli intressant att höra vad folk har att säga om det.

Projektet är inte ett soloprojekt. Jag vill dra ihop ett nätverk av internationella porrforskare för att undersöka pornografins transnationalitet. Detta är något jag har hållit på att krafsa lite på ytan av ganska länge, men det är nästan oöverstigligt när man är språkligt begränsad som jag eftersom det kräver både språkkunskaper och viss nationellt specifik kunskap om censurhistoria och juridik. Vad som har blivit alltmer uppenbart under de år jag ägnat mig åt pornografisk film ur ett historiskt perspektiv är porrens förmåga att resa. Såväl formellt genom olika distributionsnätverk och samarbeten -- som informellt, genom att folk köpte på sina resor eller beställde via postorder. Enligt olika tidningsartiklar jag hittat smugglades också tidningar, 8mm filmer och exempelvis kortlekar i stora volymer. Avslutningskapitlet i mitt bokmanus handlar om detta, men, som sagt, jag kan inte riktigt gå på djupet utan att samarbeta med andra.

Så detta är vad som just nu distraherar mig från oron över världsläget (hade kort men intensiv kontakt med en gammal vän i Indonesien i morse med anledning av bombdådet i Jakarta), min pessimism på grund av vad man kanske kan kalla "åternationaliseringen" av Europa, tomheten efter David Bowie och de sista skälvande dagarna innan mitt slutliga bokmanus skall levereras.

(Och apropå bokmanus: vår antologi om sexualitet i svensk film annonseras i McFarlands vår/sommarkatalog!!!)

fredag 11 december 2015

det finns en framtid någonstans

Tre dagar i Stockholm: Först möte med Nordic Women Film-projektet, sedan institutionsmiddag i Kaknästornet (coolt). I går satt jag först och jobbade på Filmhuset, och sedan tog jag mig bort till Karolinska Institutet där det var dags att diskutera Face of AIDS-projektet. Face of AIDS är en gigantisk samling filmer gjorda av Staffan Hildebrand som dokumenterar HIV och AIDS runt om i världen under nära trettio år. Läkare, aktivister, HIV-positiva och AIDS-sjuka är intervjuade och det finns dokumentation från konferenser och aktioner. Jättehäftigt material som håller på att arkiveras på KI. Vi som skall jobba med det är en tvärvetenskaplig grupp -- samhällsvetare, medicinare och humanister.

Det betyder att jag inte reviderat bokmanus nu på ett par dagar. Men när man avslutar saker måste man också planera nya saker. Annars blir tillvaron bara tom och tråkig...