torsdag 2 april 2009

ett lugn

Undervisningen är nu avslutad. Tentarättning återstår (alla har lämnat in sina tentor i tid, det är jag mycket nöjd med) men den anspänning som undervisning innebär är nu över för ett tag framöver. Det känns mycket bra. Jag tycker egentligen väldigt mycket om att undervisa: i höstas och förra våren var det liksom för mycket undervisning och glädjen i det blev lite för tunn till sist. Som när Bilbo säger att han känner sig som för lite smör utbredd på en för stor skiva bröd. Det har varit en enorm lyx att bara ha dessa studenterna och denna kursen att ta hand om.

Nåja, så nu är det tillbaka till artiklar, forskning, konferenspapers och antologin. Jag stuvade om i Torsk på Tallinn-artikeln och skrev ytterligare ett par tusen tecken i går kväll och på bussen i morse läste jag en ny artikel som skall passa in någonstans. Måste ha en rubrik om The Other. Eller till och med The Exploited Other. Huga. En kliché kanske men den passar alldeles utmärkt väl in på de här filmerna.

I morgon skall jag ha möte med min litteraturvetarkollega, nyss hemkommen från Boston, om en text vi skall skriva ihop till en lärobok. Och på måndag printar jag ut tentorna för rättning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar