onsdag 25 augusti 2010

min filmbolagsartikel

Fick tillbaka min artikel med kommentarer och har justerat den i enlighet med dem. Tidigare skrev jag ju att det var tjugofyra bolag som producerade de drygt fyrtio filmer som ingår i den svenska sexfilmsvågen på sjuttiotalet. Efter en ny räkning kom jag fram till tjugofem (det beror lite på hur man väljer att räkna -- gränsen för vad som skall kallas sex film är inte stenhård...).

Tjugofyra eller tjugofem spelar inte så stor roll. Poängen är att de var många. De flesta av dessa gjorde en eller två filmer, men Swedish Filmproduction och Filminvest gjorde tillsammans fjorton filmer och Saga Film gjorde fem. Ett annat intressant faktum är att Torgny Wickman var den mest framgångsrike svenske sexfilmsregissören i Sverige, det vill säga många av hans filmer hamnade på Svenska Filminstitutets sammanställning över filmer som dragit in över en viss summa pengar i bruttobiljettintäkter. I Sverige, skall sägas. Och hans framgångar kan ändå inte jämföras med de danska gladporrfilmerna, som gick jättebra på svenska biografer.


4 kommentarer:

  1. Hur bra gick Filminvests filmer i Sverige?
    Efter Wickman så borde Mac Ahlberg vara den näst framgångsrike sexfilmsregissören. Ahlberg gjorde i mitt tycke bättre filmer än Wickman.

    SvaraRadera
  2. Jag håller nog med dig -- Ahlbergs filmer är både snyggare och mer välgjorda än Wickmans. Men jag har tittat på de siffror som finns i Svenska Filminstitutets verksamhetsberättelser, där de listar filmer som dragit in över en viss summa i bruttobiljettintäkter (900.000 kr i början av sjuttiotalet, 1.200.000 senare under perioden) och där förekommer inte Ahlbergs filmer. Min tro är att det har att göra med att de är mer tydligt pornografiska och att en viss del av publiken undvek dem på grund av det. Wickmans framgångar gäller framför allt Kärlekens språk-filmerna och de hade ju en "ursäkt" för sina mer närgångna bilder. De danska gladporrfilmernas framgångar tror jag har att göra med att de första var ganska så diskreta (icke-pornografiska), att de fick relativt bra kritik av svenska kritiker, och att etiketten "gladporr" kunde locka publik.

    SvaraRadera
  3. När kan man läsa denna artikel? Är sjukt peppad!

    SvaraRadera
  4. Film Internationals nummer borde komma i december eller januari -- det är alltså sista numret 2010.

    SvaraRadera