onsdag 22 maj 2013

call girl-bekymmer

Nu har jag kortat ner morgondagens föredrag så att det bara tar en kvart. Eller borde bara ta en kvart. Har printat ut och har en powerpoint. Det som återstår är att knåpa ihop ett textunderlag inför seminariet i nästa vecka så att det kan skickas ut i morgon. Men det är svårt. Har fastnat i Makten, männen, mörkläggningen och läser nästan maniskt. Trots att jag har läst den tidigare. Jag stör mig på dess moralistiska ton -- boken underförstår att Doris Hopp var äcklig för att hon var en bisexuell tant. (Jag säger inte detta för att jag tror att hon var oskyldig på något vis, men det hon gjorde blir inte värre på grund av hennes sexuella läggning.) Ju mer jag läser desto mer tänker jag att Pernilla August gjorde sitt livs roll. Helst skulle jag vilja se om Call Girl men den släpps inte på dvd förrän till sommaren. Oavsett vad jag känner inför det anknyter Call Girl, bordellhärvan och geijeraffären klockrent till mina forskningsområden (sexualitet och svensk film, sjuttiotalet, sexuallagstiftning, censur, genus, historieskrivning etc). There's just no way around it.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar