torsdag 15 januari 2015

och så oscarsnomineringarna

Oscarnomineringarna har annonserats. Jag har inte så mycket kommentarer egentligen, mer än att som vanligt är det en fascinerande diskrepans mellan "best picture"-nomineringarna i förhållande till "best actor" och "best actress" -- bara en "best picture" innehåller en nominerad "best actress" medan fyra innehåller en "best actor"... På många sätt kan jag tycka att det illustrerar någon form av genusobalans nästan bättre än huruvida kvinnliga regissörers filmer blir nominerade till bästa film.

Annars börjar jag ha bockat av en del av alla dessa små men ack så viktiga saker på min överfulla att göra-lista. Scheman är klara (eller ja, nästan i alla fall) och utlagda, administrativt strul är utrett, uppsatser är lästa, resor (de flesta) bokade... Mycket återstår -- inte minst att förbereda mina första föreläsningar på kursen Moving Images and Gender som jag skall hålla i vår -- men det känns som om läget är lite under kontroll i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar