onsdag 7 januari 2015

tootsie

För väldigt många år sedan, när jag var grundstudent, skrev jag en C-uppsats om cross-dressing (uppsatsen fokuserade på män som klär ut sig till kvinnor) på film. Jag tog upp en rad olika filmer, varav vissa behandlades mer utförligt och andra mer kortfattat. En av de som behandlades mer kortfattat var Tootsie från 1982. Jag var rätt kritisk mot Tootsie, som jag minns det, bland annat betonade jag att Dustin Hoffmans karaktär hela tiden påpekar att han är en "character actor" som till och med kan spela tomat, att under förtexterna ser vi honom klistra på en mustasch på överläppen vilket visar att han kan spela man också, och att filmen genom sådana medel hela tiden undviker att ifrågasätta heterosexualitet och en uppdelning i manligt och kvinnligt. Man kan jämföra med den betydligt mer mångtydiga iscensättningen av kön och genus i Some Like It Hot med Tony Curtis, Jack Lemmon och Marilyn Monroe från 1959. En annan sak jag reagerade på i Tootsie var de båda kvinnorollerna -- Terri Garrs Sandy och Jessica Langes Julie. Jag tyckte att Sandy var ett nidporträtt av en modern kvinna, medan Julie är mjuk och vän.

Anyhow. I dag, äldre och möjligtvis klokare, skulle jag nog ändå hävda att Tootsie är en modern klassiker. Och till min glädje ser jag att Terri Garrs rollprestation kan läsas på ett mycket mer positivt sätt än jag gjorde då: "Sandy is a potential sad sack, but Garr imbues her with such thrilling vivacity and no-nonsense pathos that she becomes anything but. To these eyes, she's MVP in a supporting cast that's all potential MVPs", skriver Michael Koresky på Criterions hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar