torsdag 14 oktober 2010

Perspektiv och historia

Är lite utmattad efter två tämligen intensiva dagar: perspektivdagsföreläsning i går inför en ganska stor publik och i dag har Lena Lennerhed gästföreläst på sexologmastern. Satte mig och skrev en stund på min Twilight-text i går kväll och måste städa det jag har nu inför utskicket till övriga antologibidragsgivare så att det går att läsa i alla fall.

Lena Lennerhed höll en utmärkt, massiv tre-timmarsföreläsning som spände från Antiken till våra dagar (i nedslag, naturligtvis), delvis med fokus på ett slags sexualitetens idéhistoria (bland annat om genus, onani och homosexualitet), delvis med fokus på reproduktionspolitik (abortlagstiftning, tvångssterilisering, preventivmedelsupplysning). Jag satt längst fram och hörde hur studenternas pennor krafsade i anteckningsblocken.

Och perspektivföreläsningen gick bra, tror jag. Det var som sagt ganska mycket folk i publiken och jag har en del att säga om mitt projekt vid det här laget. Medan jag pratade önskade jag att jag hade tagit upp filmerna först och det mer teoretiska resonemanget senare (för det var först när jag pratade om filmerna som jag fick folk att skratta lite...) men i efterhand är jag nog rätt nöjd med upplägget i alla fall. Nästa gång blir på Kön, sexualitet och socialt arbete-seminariet. Men det är först i november.

2 kommentarer: