onsdag 27 oktober 2010

sexbutiksturism


I somras ägnade jag mig något litet åt sexbutiksundersökningar. Jag säger litet, för det var inget planerat eller genomtänkt utan det bara föll sig. Det har aktualiserats eftersom jag kommer att prata lite om sexbutiker i morgon i anslutning till föreläsningen om Willy Pedersens Nye seksualiteter.

Jag har ju varit och besökt de existerande butikerna i Malmö. Grottan är egentligen mest spännande eftersom den är äldst, även om den har flyttat. Jag tittade också in i "världens äldsta pornobutik" i Köpenhamn innan den stängde för gott. Sedan i somras, på NECS-konferensen i Istanbul, kom jag att hålla ett paper om sexbutiker på en panel om "gendered space". Efter panelen kom en kvinna i publiken fram till mig och berättade om turkiska sexbutiker och hur svårtillgängliga för kvinnor de är. Nyfiken som jag är, och eftersom det låg en turkisk sexbutik bara något hus nedanför mitt hotell, försökte jag mig på ett besök i den. Precis som kvinnan i publiken hade berättat, låg den på andra våningen, och dessutom var man tvungen att ringa på. Där, måste jag erkänna, svek modet mig.

Man bör kanske vara kaxigare än så om man är porrforskare, men den främmande kulturella kontexten och skräcken för att någon vars språk jag inte förstod skulle öppna... tja, det blev helt enkelt lite för mycket (trots att jag faktiskt hade sällskap med). I efterhand kan jag tycka att jag kunde bett någon av mina turkiska kolleger att hjälpa mig, men å andra sidan var de fullt upptagna med att ansvara för en konferens.

Den stora kontrasten kom bara någon vecka senare, i Innsbruck av alla ställen, där en Beate Uhse-butiks skyltar lyste mot mig på ett lagom mediokert shopping område à la Center Syd (notera McDonalds-skylten till höger i bilden). Här öppnades automatiska glasdörrar och välkomnade kunderna. Själva butiken låg, precis som i Istanbul, på andra våningen, men entrén och trappan upp innehöll glasmontrar med dildos och massageapparater och på väggen i trappan satt en stor Warhol-pastisch med porrmotiv. Själva butikslokalen var jättestor, med låga hyllor och konsumtionsvänlig display. Färgerna var sobert grått och blått och en dämpad chockrosa (om man nu kan tänka sig en sådan färg). Personalen, noterade jag, var kvinnlig.



Jag tänker för tillfället bespara er min analys. Den är också ganska tentativ än så länge. Att se världen via dess olika sexbutiker (eller de man inte ser) är också kanske ett sidoprojekt även om jag tycker att det är rätt fascinerande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar