måndag 29 april 2013

sexscener

Hm. Detta har jag inte tänkt på så mycket. Jag vet inte heller om det stämmer. Till exempel var det ju en del sex i David Finchers The Girl with the Dragon Tattoo. Men den var å andra sidan inte en så där jättestor box office-film. Innehåller de stora blockbusterfilmerna mindre sex numera än de gjorde för, säg en tio-femton år sedan? Har sexet helt enkelt flyttat in på TV, till serier som Game of Thrones och True Blood?

Tittar man på de tio toppfilmerna på boxofficemojo för 2010, 2011 och 2012 ligger det ju helt klart något i det. Det är dels filmer som Toy Story 3, Tangled, Cars 2, och Brave, dels filmer som Harry Potter and the Deathly Hallows, Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides, och The Hunger Games, och så Iron Man 2, Marvel's The Avengers, The Dark Knight Rises och så vidare. Så det är animerade familjefilmer, fantasy och seriefigurer. Det är Twilightfilmerna. Och så är det Bond -- Skyfall, naturligtvis. Och Bond ligger ju inte lika mycket som han gjorde förr i tiden.

Samtidigt räcker inte det för att underbygga artikelns påstående. Man måste jämföra med tidigare års box office hits, och jag vågar påstå att det rätt ofta är filmer av typen familjeunderhållning. Det finns ju förstås en sexscen i Titanic (1997 års toppfilm), men det kan ju vara ett undantag snarare än en regel. Den är dessutom ganska diskret. Det spelar också in hur man upplever de där scenerna -- är de påträngande, "heta", mest pinsamma eller explicita?

Intressant men jag måste återgå till förberedelserna inför San Francisco. Inte minst att bli klar med en massa innan jag åker så att jag slipper sitta på hotellrummet och slava hela konferensen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar