måndag 15 april 2013

spretigt

I dag höll jag en gästföreläsning om kontextens betydelse för konsumtionen av sexuellt material. Eller ja, det var tanken i alla fall. I realiteten kom den att handla om allt möjligt -- Twilight och kroppen, lagstiftning, parkeringsplatser (!), forskning om sexualitet, filmerna Taxi Driver och The Sarnos, tv-serien Bron och BDSM... jag brukar inte dra mig för att improvisera och vanligtvis om man har en powerpoint brukar den liksom tvinga en att hålla någon form av röd tråd. Men med frågvisa studenter och en pratsam föreläsare blir det lätt en spretig föreläsning. Det var trevligt men lite utmattande.

Anledningen till att Taxi Driver kom upp hade helt och hållet att göra med att jag precis har sett om den. Gjorde ett blixtbesök i Berlin i helgen för att se Filmmuseets Martin Scorsese-utställning och blev sugen på att se om en massa Scorsese-filmer. Och inte nog med att Travis tar med Betsy på en "dirty movie" (som Elisabet Björklund har skrivit en avslöjande artikel om i Journal of Scandinavian Cinema), helt plötsligt dyker Anita - ur en tonårsflickas dagbok upp på en marquee i bakgrunden. Tror jag i alla fall. Vet inte annars vilken film Anita - The Nymphet skulle kunna vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar