torsdag 8 maj 2014

flickor och utbildning

Jag brukar inte ta upp saker som inte direkt angår mitt arbete (forsknings- och utbildningspolitik, sexualitet, film osv) på bloggen, men alltså de där flickorna. Jag kan inte sluta tänka på dem. Och att det tog så lång tid innan världen fick upp ögonen för vad som hänt. Kanske för att de nigerianska myndigheterna först gick ut med att de flesta flickorna hade fritagits.

Jag menar, jag är lite trög och hänger inte alltid med i nyhetsrapporteringen, men det tog ungefär tre veckor innan det fick någon större uppmärksamhet. Nu tycker jag att jag läser om dem överallt, och i går, när jag var ute och sprang, mötte jag ett demonstrationståg med skyltar "Bring our girls back" på campus. Jag har noterat twitterkampanjen #bringourgirlsback, på facebook delas en underskriftsinsamling och amnesty har en mailfunktion och en särskild tumblr. Det sägs att USA, Storbritannien, Kina och Frankrike har skickat militär till Nigeria för att hjälpa dem i sökandet. NY Times uppmanar till olika insatser på mors dag (i morgon).

Varför kan jag inte sluta tänka på dem? Naturligtvis är det fasansfullt att flickor masskidnappas och säljs/ges bort som fruar. Det är fasansfullt att tänka sig varje enskild flicka i den situationen, och hennes föräldrar och syskon. Men vad jag tycker är allra mest fasansfullt är att gruppen som har kidnappat dem är emot utbildning, västerländsk utbildning säger de, men det tycks rätt uppenbart att de är emot att flickor utbildar sig. Och utbildning, från att helt enkelt lära sig läsa, skriva och räkna, till att lära sig om de större sammanhangen -- historia, samhälle, kultur -- är inte bara en grundläggande mänsklig rättighet, det är en förutsättning för människovärde. Det betyder inte att jag inte tycker att människor som inte kan läsa inte har något människovärde, om nu någon skulle få för sig det, utan det betyder att tillgången till kunskap påverkar en människas möjligheter i tillvaron, och sammantaget påverkar det ett helt samhälles möjligheter.

Det fanns en anledning till att slavar inte fick lära sig läsa under slavtiden i USA. Det finns en anledning till att talibaner spränger skolor och att man sköt Malala Yousafzai i huvudet. Människor som kan läsa och uttrycka sig blir plötsligt något att räkna med. Det finns undersökningar som visar att flickors utbildning påverkar allt möjligt, från barnadödlighet till fattigdom. Om man har den minsta tro på demokrati, utveckling, framsteg, jämställdhet och alla de där andra vackra orden vi brukar ställa oss bakom, borde en av de allra viktigaste frågorna vara allas rätt till utbildning. Och därför borde frågan om de kidnappade flickorna ligga högt på alla dagordningar i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar