måndag 13 februari 2012

att prata porr

Inledde arbetsveckan med att ta nattåget till Stockholm och prata porr i morgonpasset på p3. Klockan är kvart i tio men det känns redan som om jag gjort en halv arbetsdag... I eftermiddag skall jag undervisa på Swedish Film and Television Culture och i kväll skall jag på releaseparty för Könspolitiska nyckeltexter som min kollega Klara Arnberg har redigerat tillsammans med två andra forskare.

Det är både svårt och lätt att prata om porr -- lätt för att folk är nyfikna och intresserade, det har ett slags omedelbart uppmärksamhetspåkallande effekt. Svårt för att folk menar så olika saker och det är lätt hänt att man talar förbi varandra. Och när man pratar i radio har man ju inte publiken framför sig -- oftast kan jag pejla av publiken när jag ser den (verkar de hänga med?) men när man talar i radio får man ju förutsätta att programledarna har koll på sin publik.

2 kommentarer:

  1. Det är svårt att prata om porr, då det är ett begrepp som är så tabubelagt och politiskt inkorrekt. Samtidigt är porr något som de flesta svenskarna kommer i kontakt med. En stor del av svenka män och kvinnor ser, läser och kanske gör egen porr. Få erkänner att de använder porr. Det är skamligt samtidigt som det är eggande. Talar man med något och verkar insatt och intresserad är det ju risk att man klassad som "sexdåre/porrknutte". Kul att du fick prata i SR!

    SvaraRadera
  2. Tack, Hans-Erik! Jo, den risken finns ju, helt klart.

    SvaraRadera