fredag 13 november 2009

några snabba länkar

Medan jag fortsätter att jaga goda översättningar på ord som folklustspel och kanslisvenska hopplöshetsformuleringar från Statens biografbyrås utlåtanden, gläder mig åt att den där antologin om svensk film börjar ta form på allvar och letar efter danska porrfilmsproducenter, kan ni kolla in senaste Vanity Fair som har en stor artikel om Robert Pattinson, som spelar Edward Cullen i Twilight-serien, samt en liten (som inte ligger ute på nätet, tyvärr) om Stieg Larsson (notera att jag länkar till engelska wikipedia) och Lisbeth Salander.

Jag vill också slå ett slag för de amerikanska filmvetarna David Bordwell och Kristin Thompsons blogg "Observations on film art", som finns länkad i min blogglista. De skriver inte så ofta, en gång i veckan ungefär, men varje inlägg är långt och ambitiöst och innehåller vanligtvis långa, detaljerade analyser av korta snuttar film som är -- för den filmintresserade -- jättespännande och lärorik läsning. Exempelvis kan jag rekommendera blogginlägget "Between you, me, and the bedpost", skrivet av Bordwell. Bloggen är tänkt som ett komplement till deras lärobok Film Art: An Introduction som jag har undervisat så mycket på att jag nästan kan den utantill...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar