torsdag 10 april 2014

om los angeles, true grit och ordval

Eftersom Los Angeles är en stad som jag bott i, och eftersom jag ända sedan dess är hopplöst förälskad i den, var det här en lite oroväckande (men kanske inte så förvånande) nyhet. Bara det där med de hopplöst trafikstockade vägarna har jag ju upplevt firsthand. Här står det om det i LA Times också.

Tydligen har man identifierat en viktig egenskap för framgång i studier. Jag tyckte det hela lät både uppmuntrande och sympatiskt. Intelligens är naturligtvis bra att ha, men det finns något elitistiskt i att bara hänga upp sig på det. (Och för den som överskattar sin intelligens kan det vara mycket illa att förlita sig på den...)

Och så denna, som jag mest inkluderar för citatet på slutet -- mycket bättre försvar för åsiktsfrihet än den där uttjatade om att jag-inte-gillar-din-åsikt-men-är-beredd-att-dö-för-din-rätt-att-ha-den:
TO MY FELLOW-CITIZENS OF THE UNITED STATES OF AMERICA:
I PUT the following work under your protection. It contains my opinions upon Religion. You will do me the justice to remember, that I have always strenuously supported the Right of every Man to his own opinion, however different that opinion might be to mine. He who denies to another this right, makes a slave of himself to his present opinion, because he precludes himself the right of changing it.
Citatet kommer alltså från Thomas Paine och är ur The Age of Reason.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar