onsdag 21 april 2010

arbete

Jobbar på som en galning just nu. Svar på de språkgranskade texterna från artikelförfattarna i antologin trillar in fint, finlirsdiskussioner via mail angående skillnaden på ord som "criticism" och "critique" och hur man då bör använda ordet "critical", möte i morgon och en dryg vecka till nästa deadline. Skriver på mitt artikelutkast till seminariet, är på sidan sju och har inte ens börjat komma till väsentligheterna ännu. Samtidigt är jag inblandad i planeringen av undervisningen på mastern i sexologi och det tar sin tid.

Jag tänker mycket på de där "föräldralösa filmerna". Titlarna som fanns uppräknade i förra blogginlägget -- skulle det gå att återfinna dessa filmer? Skulle det vara möjligt att koppla film till titel i händelse av förlorade "title cards" och omslag? De upphittade filmer som jag använder i mitt arbete nu, till exempel, har ju inga titlar alls, de bara börjar, ofta mitt i händelserna.

Och så läser jag en bok av Jon Lewis som heter Hollywood v. Hardcore från 2002. Skall skriva mer om den när jag hunnit läsa längre. Än så länge handlar den mest om HUAC -- House Un-American Activities Committee -- och deras förhör och hur Hollywood mobiliserade gentemot de utpekade kommunisterna och skapade sin svarta lista. Lewis är faktiskt med i en film som heter This Film Is Not Yet Rated som en av dem som uttalar sig om MPAAs strategier med rating systemet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar