söndag 16 mars 2014

konferenshemkommen

Hemkommen från konferens i New Haven, Connecticut. Det var intensivt, både socialt och akademiskt. Fredagen gick i princip åt att presentera och att vara chair. Mitt paper handlade om Call Girl, en omarbetning av det antologikapitel jag jobbat med och jag tyckte själv att det var klart bättre än mitt allra första försök att säga något om den filmen i somras. Men så har jag ju jobbat rätt mycket med det sedan dess. Jag var chair på en panel om crime fiction -- det var intressanta papers, men precis som på min panel blev det inte mycket tid för diskussion. På lördagen var jag och lyssnade på presentationer om "Race and Whiteness in Norden" som var jättespännande och sedan fortsatte jag med "Contemporary Racial Politics in Norden" där det var tre superintressanta presentationer om "implicit whiteness", den norska diskursen om "smygislamisering" och om Sverigedemokraternas valfilm från 2010. Fascinerande att sitta i ett rum på Yale University, med forskare från USA, Storbritannien och Skandinavien och diskutera den svenska, norska och danska nationalismen. Tänk att det finns forskare som är verksamma på den amerikanska västkusten och i Klippiga bergen som kan hur mycket som helst om debatten om invandring, etnicitet och islam i Skandinavien.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar