måndag 3 mars 2014

oscars

Njöt av att kunna se Oscarsgalan i går. Jag har vänner och kolleger därhemma som oscarsvakar för att kunna se den trots tidsskillnaden men jag skulle vara förstörd i en hel vecka om jag försökte mig på det så väl här fick jag liksom passa på. Lite tjatigt med alla reklampauserna mot slutet, men men men...

Blev lite ledsen för att Nebraska inte fick något -- hade gärna sett June Squibb eller Bruce Dern belönas för jag tyckte att den var en alldeles fantastisk film. Jag har inte varit sådär helsåld på Alexander Paynes tidigare filmer (och Sideways som alla gillade tyckte jag bara var hopplöst gnällig). Men Nebraska hade en kärvhet som gjorde att den kunde vara både sentimental och humoristisk utan att bli sockrig. Däremot, trots att jag inte var helt förtjust i Blue Jasmine, blev jag glad över Cate Blanchetts Oscar -- och hennes tacktal. Blev förvånad över att American Hustle blev helt utan (tydligen ovanligt att en film som är nominerad i så många kategorier -- tio -- inte får något alls), men å andra sidan var det ganska snart tydligt vartåt kvällen barkade: den visuellt och teknologiskt nydanande Gravity och slaveriskildringen Twelve Years a Slave. University of Illinois lät Ronald Bailey från African-American studies institutionen uttala sig om Twelve Years a Slave och dess historiska koppling.

Nu skall jag avsluta och försöka skicka i väg en text som skulle varit klar i lördags. Och sedan kasta mig över nästa uppdrag -- revidera en annan text efter kommentarer av redaktörerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar