onsdag 29 september 2010

they’re young. they’re in love. they kill people

Arthur Penn, 88 år gammal, har gått bort. Och jag läser NY Times obituary om honom och om premiären av Bonnie and Clyde på Montreal film festival och publikens reaktion och tänker på hur vissa filmer blir legender redan första gången de visas. Så många gånger jag visat klipp ur Easy Riders, Raging Bulls för studenter och det berättas i dokumentären om hur manusförfattarna egentligen ville att franska nya vågen-regissören Francois Truffaut skulle göra den men att han var upptagen (med Farhenheit 451, om jag inte missminner mig). Och så blev det Arthur Penn i stället.

Svenska tidningar verkar inte ha hunnit riktigt än. Här är en kortis i SvD.

Och själv har jag åkt på extrajobb -- morgondagens gästföreläsare sjuk, så den enda timme jag trodde jag hade har blivit tre. Så kan det gå. Annars är det bra. Har varit på anställningsintervju och håller tummarna nu allt vad jag orkar (the pursuit of happyness del 9831). Har läst ut Klara Arnbergs avhandling. Har skrivit sex sidor på min inledning -- som sannolikt kommer att skrotas så snart boken börjar ta form på allvar men i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar