onsdag 3 juni 2009

docentföreläsningar och tidningsrubriker

Docentföreläsning i går. Jag är lite imponerad av min nya arbetsplats -- här har hållits fyra docentföreläsningar av människor med mer eller mindre nära anknytning till den grupp jag är kopplad till sedan jag började i december. Det är vad man skulle kunna kalla fart på verksamheten... Fast å andra sidan kan det också vara så att man tänker mer på det och lägger märke till det på ett annat sätt när det faktiskt hålls docentföreläsningar, vilket inte gjordes på min gamla arbetsplats.

Nåja, i går var det alltså dags för Lotta Löfgren-Mårtensson. Hon pratade om sexologiämnets framväxt vid Malmö Högskola. Artikeln om föreläsningen har inte lagts ut ännu, men annonseringen av den finns här. Det var intressant. Hon påpekade att också Carl von Linné var sexolog och höll en serie föreläsningar som sedan gavs ut under titeln "Om sättet att tillhopa gå".

Annars skriver jag mot klockan nu. Trots stressen är det rätt skönt när det ena efter det andra blir klart och det känns som om man kan fokusera på en sak i taget i stället för att hålla alla bollar i luften i samtidigt. Har hittat en massa roliga artiklar i svenska tidningar från sjuttiotalet som skall analyseras, bland annat en om att "Sexbiograferna ökar liksom publikens krav: 'Sex så ni storknar' - sedan kaffe med dopp" i DN den 20 december 1970 och en om "Porrfilmen - en storindustri som bara växer" i Aftonbladet den 5 maj 1974. Kvällstidningssensationalism speglas också i rubriksättningen "Försiktig filmsommar - sexvågen fortsätter" i Kvällsposten den 19 april 1970 eftersom det står mycket litet om sexfilmer i artikeln.

Utrecht på fredag (konferens).

Och följetongen om Bergmans hus fortsätter. Se också Variety.

Uppdatering: Bergmans hus nu också på Kamferdroppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar