Smakprovet är hämtat ur Joe Sarnos film Jag - en oskuld eller Inga från 1968. Inga är alltså Sarnos första svenska film, efter mer än 25 filmer i USA. Den är en sexploitationfilm men kan lätt betraktas som en stilistisk hyllning till Bergman. För det första, inleds den med Marie Liljedahl (som spelar Inga) i ett flickrum, där hon går längs med en hylla med mekaniska leksaker. Hon vrider upp några av dem och tittar på hur de rör sig. Den typen av leksaker är inte helt ovanliga i Bergmans filmer heller, det allra mest uppenbara exemplet är från förtexterna till En lektion i kärlek.


För det andra, placerar Sarno med förkärlek sina skådespelare bredvid varandra i dialogscener, så att båda har ansiktet mot kameran i stället för mot varandra. Det är lite teatraliskt, eftersom teaterskådespelare får lära sig att aldrig ha ryggen mot publiken och helst alltid vända sig direkt mot publiken.

På motsvarande vis ställer gärna Bergman upp sina skådespelare, exempelvis i Tystnaden och Nattvardsgästerna.


Och slutligen finns precis som i Tystnaden en onaniscen, här med Marie Liljedahl.

Även om den inte är lika ensligt och desperat gestaltad som den med Ingrid Thulin i Tystnaden, utan tvärtom, ganska entusiastiskt med jazzig gitarrmusik på spåret, finns en parallell i sättet att fånga ett upp och nervänt ansikte i närbild.

Vår respondent, Eric Schaefer från Emerson College i Boston, som dels har skrivit om amerikansk exploitationfilm 1919-1959 och dels forskar om sexploitation i USA från sextiotalet och framåt, påpekade att de här Bergmanreferenserna inte var något som publiken såg fram emot. Tvärtom var Sarno känd för att vara en lite tråkig sexploitationregissör, just på grund av hans förkärlek för de här teatrala tagningarna och diverse longörer som var ett resultat av hans Bergmansträvan...
Intressant - precis som jag visste att det skulle vara :)
SvaraRaderaTack!
SvaraRadera... och om jag inte missminner mig finns flera sådana där upp och nedvända kvinnoansikten hos Bergman. IB och sex kan och bör man i vilket fall säga mer om. Ser fram emot din/er artikel. Med goda kollegiala hälsningar!/MK
SvaraRaderaTack!
SvaraRadera