måndag 7 december 2009

att söka akademiska tjänster

Har varit borta från denna världen ett slag eftersom jag i typ sista minuten bestämde mig för att söka en tjänst. Ett lektorat. Och det är en rätt stor ansökan, så jag har svurit över pedagogiska meritportföljer, inaktuella tjänstgöringsintyg och kursvärderingar som försvunnit. Det roliga med att söka jobb är ju att uppdatera merit- och publikationslistan, framför allt om det var länge sedan man uppdaterade den. Helt plötsligt ser man ju vad man har gjort, och kan sätta det i relation till vad man hade gjort ett år eller så tidigare. Och det är ju kul, framför allt sådana dagar när man är deppig och tycker att man är improduktiv och en dålig forskare. Sedan jag började på min postdoktjänst har jag skrivit åtta olika artiklar av lite skiftande karaktär, så kallat "vetenskapliga" eller på engelska "scholarly" såväl som populärvetenskapliga och pedagogiska. De är på svenska och engelska, en är översatt till tyska och en ges ut i Turkiet (fast på engelska). Hälften är samförfattade. Hälften har direkt anknytning till mitt projekt. Jag fick en halvlekssummering av min postdoktid på köpet så att säga, och det kändes ganska bra. Annars är det bara stress, nervositet och jobbiga avvägningar att söka tjänster.

Aja. Nu är det gjort i alla fall och jag är helt slut. Hatar att behöva göra sådant på för kort tid, stresshormonnivåerna blir farligt höga och jag får nästan tunnelseende av adrenalinkoncentrationen. Skrivbordet är nu i skrämmande behov av städning och jag skall skriva en liten lista på de kompletteringar av ansökan som skall göras (aktuella tjänstgöringsintyg som inte hann komma i tid). Det är en av de saker jag hatar mest med att vara ute i sista minuten, att man tvingas ringa upp folk och be dem göra saker på kort varsel...

Sedan skall jag återgå till mina 8mm-filmer, Kvällsposten på mikrofilm och en artikel om bröderna Theander (Color Climax i Köpenhamn) -- Skandinaviens svar på Behind the Green Door-bröderna Mitchell i San Francisco? -- som jag fått mig tillskickat av Klara Arnberg i Umeå. Och Berl Kutchinsky.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar