tisdag 15 december 2009

murphy's law, mikrofilm och dresserade män

På grund av sjukdom har jag inte hunnit arbeta så mycket. Typiskt att det blir så när skrivbordet är tomt, att göra-listan nere på ett minimum och man står redo vid startsnöret...

Nåja, har lyckats sitta en dag vid mikrofilmsläsaren nere i UB:s källare, det är i alla fall något. Hittat en rad spännande artiklar och notiser och följt annonseringen på sexklubbarna. Undrar varför inte Spegeln annonserade tidigt på sjuttiotalet -- de gör det senare och de visade porr redan tidigt har jag fått för mig från någon annan källa så jag förstår inte riktigt varför.

Esther Vilars Den dresserade mannen kom på svenska 1972 och skapade en riktig storm i Kvällsposten. Esther Vilar menade att kvinnan inte alls var förtryckt i den industrialiserade delen av världen utan tvärtom hade lärt sig att utnyttja och manipulera mannen för att leva så gott som möjligt med så litet arbete som möjligt. Lite Genusnytt på sjuttiotalet, liksom, fast skrivet och drivet av en kvinna. Äktenskap, enligt Vilar, var en form av prostitution -- en tanke som kvinnorörelsen ju också tog upp fast med lite (!) annan vinkling. Vilar menade det ju negativt för kvinnan, kvinnorörelsen menade det negativt för äktenskapet som institution. Enligt recensionen och de läsarkommentarer som publicerades i Kvällposten verkade mottagandet vara gott, även om inte alla höll med verkade de tycka att det var bra att det diskuterades i alla fall.

Håller också på att filar på Salander del II: ideologi och publicerar det så snart det är färdigt.

2 kommentarer:

  1. Krya på dig, hoppas inget allvarligt.

    SvaraRadera
  2. Tack. Det är i o f s inte jag utan resten av familjen som är sjuka. Själv är jag last man standing så vi får väl se hur min julhelg blir...

    SvaraRadera