tisdag 29 december 2009

förtretligheter

Beställde sex DVD med Lasse Braun-filmer från sextio- och sjuttiotalen någon gång före jul. I dag hade de kommit. De var mycket välförpackade, med sådana där typ cellplastfluffbitar för att hindra dem från att skaka runt i kartongen. Däremot hade ALLA skivorna lossnat inuti sina omslag och den lilla knoppen som de sitter fast på var sönder, vilket innebar att alla skivorna var mer eller mindre repiga efter att ha skavt runt inne i fodralen. Nu måste jag snabbgå igenom varenda skiva för att kolla om de går att spela så att jag vet om jag skall reklamera skiten eller ej!

Det är inte första gången detta händer mig. Tvärtom har det hänt fler gånger än jag orkar räkna. Vanligtvis har det bara hänt någon enstaka film och ibland har skivan varit spelbar trots repor. Men jag kan tänka att det allra minst ändamålsenliga fodralet i världen torde vara DVD-omslagen och rätt många DVD-leverantörer skickar numera själva skivorna i små vita kuvert inne i omslaget. På många sätt var VHS-kassetterna betydligt bättre -- ja, det är klart att både bild och ljud är mer än hundra gånger bättre på DVD och ännu mera så på Blu-ray men de är ju så hysteriskt fånigt känsliga. Och vad gäller dessa gamla 8-mm filmer är inte kvaliteten så värst lysande ändå.

Det är ju inte så dumt att kunna se dem på datorn, men please, please snälla nöjesindustrin LÖS piratproblematiken så att jag enkelt kan ladda hem filmerna lagligt, göra en egen DVD-kopia om jag vill eller bara ha dem på hårddisken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar