lördag 19 december 2009

R.I.P. Robin Wood

En av de viktigaste personerna för filmvetenskapen som ämne har gått bort: den brittiske filmkritikern Robin Wood (1931-2009). Jag minns fortfarande känslan av att läsa Hitchcock's Films Revisited som grundstudent och genom texten verkligen höra en personlig röst som tycktes prata direkt med mig. Och som sade så kloka och, kändes det, självklara saker, sådant där som man inte alls hade tänkt på men som made perfectly good sense när någon lade fram det på det sättet. Man kan säga att Robin Wood var en av de första filmkritiker vars namn jag lade på minnet, långt innan jag (som var en lite småtrög och slafsig student) förstod att akademin fungerar så, att man måste komma ihåg vem som har sagt vad och var man läste de där kloka sakerna. På olika sätt kom sedan Robin Wood att betyda mycket för mig och jag har också haft förmånen att få träffa honom vid ett par tillfällen.

Mina studenter genom årens lopp har också fått sig ett och annat återanvänt Robin-citat till livs, inte minst det som han själv citerade från sin lärare, F. R. Leavis: att ett intellektuellt samtal alltid skall bestå av ett "this is so, isn't it?" det vill säga att man alltid skall inbjuda till dialog och att man skall kunna säga saker utan att vara tvärsäker på att de är sanna eftersom själva poängen är att de skall prövas i ett (på ett positivt sätt) kritiskt samtal.

Läs vad David Bordwell har att säga om Robin Wood.

Läs också här och här.

9 kommentarer:

  1. Det var tråkigt.
    Själv har jag mest tagit intryck av "The Return of the Repressed". Hittills, ska jag säga. Han hade ju mycket att komma med.

    SvaraRadera
  2. Den är också bra. Men jag läste den först senare, när jag var mer bekant med såväl den akademiska världen som Robin Wood himself. Hitchcock's Films Revisited läste jag på den där fördjupningskursen termin 2 som jag antar att du också har gått.

    SvaraRadera
  3. Nej, jag gick faktiskt aldrig den kursen. Jag valde teater då, vansinnigt nog. Fråga mig inte varför...

    SvaraRadera
  4. Vi läste om och diskuterade honom när jag läste Kultur- och mediekritik! Tror jag ska läsa om den boken.

    SvaraRadera
  5. Hette den möjligtvis Robin Wood, brittisk filmkritiker?

    SvaraRadera
  6. Tänk för att den gjorde det. Tror jag.

    SvaraRadera
  7. Alltså någon som nämns här, med namnet Robin Wood, och som INTE är 70-tals-porrskådis... Amazing.

    SvaraRadera
  8. Ha, jag har äntligen hittat ett sammanhang där folk inte säger "Robin... Hood??" när man nämner Robin Wood utan gör helt andra associationer.

    SvaraRadera