torsdag 12 mars 2009

fortfarande filmbredd

Seminarium igen. Fast i Lund den här gången. Skall presentera mitt projekt precis som jag gjorde här i Malmö i förra veckan. Det är möjligt att jag kan få frågan om filmbredd lite luftad, för det behöver jag nog. Håller på att läsa om Schaefers artikel, nu med nya understrykningar. Den kommer att se ut som om vartenda ord i den är viktigt när jag väl är klar med den!

Men amerikanska förhållanden är inte jämförbara med svenska. Eller jo, jämförbara är de naturligtvis men det går inte att direkt överföra till svenska förhållanden. Till exempel pratar Schaefer om hur 16mm-filmen fungerade som en övergång till den berättande, pornografiska filmen på 35mm. Hur det billigare formatet innebar att den riskabla investeringen (riskabel eftersom obscenitetslagstiftningen var tolkningsbar) blev mindre riskabel, hur berättelserna fungerade som ett slags försvar av det (ännu ej hardcore-) pornografiska eftersom filmerna skulle kunna sägas ha "social redeeming value", hur filmerna visades på små "storefront"-biografer och ofta producerades av biografägarna själva (som Mitchell Bros i San Francisco, de som senare gjorde klassikern Behind the Green Door i 35mm och färg).

Även om Eugen Vörhmann regisserade filmer som visades på hans biograf Fenix i Stockholm, vet jag inte om han kan sägas vara representativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar